✍️حمید کاویانی چگنی
🛑 دورود در محاصره خطوط ریلی🛑
پیوسته موضوع راه آهن خرم آباد همواره در صدر خبرهای استانی و اولین اولویت سفرهای ریاست جمهوری بوده است .
بعد از مشاهده نقشه های حاضر چند سئوال برایم پیش آمد :
♦️به واقع در طراحی ها و برنامه ریزی ها همواره برای احداث جاده ها و مسیرهای ریلی مورد اولویت کارشناسان ، کوتاهترین مسیر ، صرفه جویی در هزینه های عمرانی ، صرفه جویی در سوخت و زمان مد نظر است.
با نگاهی به دو تصویر بالا هیچکدام از فاکتورهای اشاره شده، گویا مد نظر قرار نگرفته است.
♦️علنا طرح ریلی جدید تقریبا دو برابر مسافت راه آهن قدیمی
دورود — اندیمشک می باشد.
اگر قرار بر جایگزینی می باشد پس مردم خوزستان می بایست برای رسیدن به تهران ، یک روز اضافه تر در طول مسیر از طبیعت لرستان لذت ببرند !!!
♦️بدون شک کارشناسان و تصمیم سازان می توانستند طراحی راه آهن خرم آباد را در کنار بزرگراه
خرم آباد __اراک به راه آهن اراک و یکی از ایستگاه های در طول مسیر متصل کنند.
و حتی مردم شهر بروجرد نیز از این نعمت ریلی بهره مند شوند.
♦️مبحث مهمتر گذر خطوط ریلی از دشت سیلاخور و بافت مسکونی و محاصره شهر دورود می باشد .
بر اساس طرح حاضر علنا شهر دورود محاصره در خطوط ریلی جدید و قدیم خواهد شد .
و می بایست برای احداث این خطوط بسیاری از مناطق مسکونی تخریب و بسیاری از اراضی کشاورزی ویران گردد.
بدون شک زیر ساختهای ریلی همچون مسیرهای جاده ایی نیست ، زیر ساختهای ریلی به علت شرایط فنی و مهندسی ، چندین متر بالاتر از سطح زمین احداث می شود.
♦️در صورت ادامه مسیر خطوط ریلی جدید در حریم شهر دورود علنا شهر دورود در محاصره خطوط ریلی و این غول پر سر و صدا و مشکلات خاص زیست محیطی و شهرسازی روبرو خواهد شد .
♦️سوال دیگر اینکه در صورت اصرار به انجام این پروژه ، قرار است این خطوط ریلی چگونه به ایستگاه دورود متصل گردد ؟
بدون دیدگاه